BMW i Vision Dee: Konceptbilen, som giver et indblik i fremtiden

Consumer Electronics Show (CES) i Las Vegas danner i disse dage rammen for præsentationen af fremtidens digitale oplevelse. BMW i Vision Dee er en futuristisk sedan i mellemklassen med et nyt og minimalistisk designsprog. Navnet ”Dee” står for Digital Emotional Experience – og det er præcist målet: at skabe et endnu stærkere bånd mellem menneske og bil i fremtiden.

Niveauet af stemmestyring og førerassistentsystemer, som vi kender det i dag, vil blive overgået i fremtidens NEUE KLASSE fra BMW. Fra år 2025 vil BMW Head-Up Displayet for eksempel strække sig over forrudens fulde bredde. Som demonstreret allerede på sidste års CES i Las Vegas med BMW iX Flow Featuring E Ink vil farveteknologien i fremtiden gøre det muligt at ændre eksteriørfarven på bilen - nu med helt op til 32 forskellige farver.

”Med BMW i Vision Dee viser vi, hvad der er muligt, når hardware og software smelter sammen. Dermed udnytter vi det fulde potentiale ved digitaliseringen og gør bilen til en intelligent ledsager. Fremtiden inden for bilproducenter – herunder også BMW – er sammensmeltningen af den virtuelle oplevelse og den ægte køreglæde” siger topchef Oliver Zipse hos BMW AG. ”Samtidig er BMW i Vision Dee endnu et skridt på vejen til NEUE KLASSE. Med denne vision ser vi langt ind i fremtiden og understreger digitaliseringens enorme betydning for vores kommende produktgenerationer”.

BMW Mixed Reality Slider: step ind i den virtuelle verden
Som et centralt betjeningselement forvandler BMW Mixed Reality Slider trinvist forruden til en stor portal i et digitalt oplevelsesunivers. Via "Shy Tech"-tryksensorer på instrumentbrættet definerer føreren selv, hvad der skal vises via det avancerede Head-Up Display. Udvalget spænder lige fra analog kørselsrelateret information til Augmented Reality-projicering og et virtuelt univers. Mixed Reality engagerer forskellige sanser og skaber en helt ny dimension af køreoplevelse for brugeren.

Avanceret BMW Head-Up Display: i NEUE KLASSE fra 2025
BMW Group har igennem to årtier konstant forfinet Head-Up Displayet. I BMW i Vision Dee giver projektion over hele forrudens bredde mulighed for at vise informationer på den størst mulige overflade. Dette er en demonstration af teknologiens enorme potentiale til fremtidens display og operativsystem. Produktionsudgaven af Head-Up Displayet vil blive anvendt i modellerne i NEUE KLASSE fra 2025 og fremefter.

Velkomst med stemme samt fysiske og digitale elementer
Den digitale oplevelse begynder allerede uden for bilen med et personligt velkomstscenarie, som kombinerer grafiske elementer, lys- og lydeffekter. Forlygterne og den lukkede BMW nyregrill danner en slags fusion af fysisk og digital overflade (fygital), så bilen kan producere forskellige ansigtsudtryk. Det betyder, at BMW i Vision Deekan tale med mennesker og på samme tid udtrykke stemninger som glæde, forbavselse eller anerkendelse. BMW i Vision Dee kan ligeledes projicere et billede af førerens foretrukne avatar på sideruden i førerdøren. Alt dette giver - sammen med dørene, som åbner automatisk - en helt personlig velkomst.

Verdenspremiere på fuldfarvet E Ink-teknologi
Efter den spektakulære debut af BMW iX Flow med E Ink på CES 2022 afslører BMW Group nu en fuldfarveversion af E Ink-teknologien i BMW i Vision Dee. I stedet for at skifte mellem sort og hvidt eksteriør vises der nu en flerfarvet og individuel konfigurerbar eksteriørfarve. Denne magiske farvevisning inkluderer op til 32 forskellige farver. Eksteriøret er opdelt i 240 E Ink-segmenter, som alle styres individuelt. Dette gør det muligt at generere en næsten uendelig række mønstre inden for få sekunder.

Minimalistisk design - indvendigt og udvendigt
Designet af BMW i Vision Dee er bevidst skaleret ned for at skærpe opmærksomheden på den digitale oplevelse og BMW DNA’et. Det ydre er defineret af det klassiske sedan-design fra BMW. Traditionelle designelementer såsom BMW nyregrillen, to cirkulære forlygter og Hofmeister-knækket er genfortolket med digitale ikoner, der erstatter analoge elementer. Dette giver BMW i Vision Dee sin egen digitale, men samtidigt helt menneskelige karakter.

Inde i kabinen går digitaliseringen hånd i hånd med et reduceret brug af materialer, betjeningselementer og skærme for at sikre, at intet distraherer fra den digitale oplevelse. Det ukonventionelle ratdesign med centrale lodrette eger skaber berøringspunkter, som kommer til live, når man nærmer sig eller ved berøring og kan betjenes ved blot at flytte tommelfingeren. Disse touch points styrer valget af det indhold, der projiceres på forruden, og understøtter dermed sammen med Head-Up Displayet princippet om „hænderne på rattet, øjnene på vejen“.

„Med BMW i Vision Dee viser vi, hvordan bilen problemfrit kan integreres i dit digitale liv og blive en trofast ledsager. Selve bilen bliver din portal til den digitale verden - altid med føreren i kontrol,“ siger Adrian van Hooydonk, øverste chef for BMW Group Design. „Implementeret på den rigtige måde vil teknologien skabe værdifulde oplevelser, gøre dig til en bedre chauffør og simpelthen bringe mennesker og maskiner tættere sammen.“

Endnu en milepæl på vejen til NEUE KLASSE
BMW Groups fremtid er elektrisk, cirkulær og digital. BMW i Vision Dee repræsenterer det digitale aspekt af denne trio og vil være endnu en milepæl på vejen til den næste modelgeneration, NEUE KLASSE, som lanceres i 2025. BMW Group vil give yderligere indblik i NEUE KLASSE's revolutionerende koncepter i løbet af 2023.