Fronten af blå BMW

BMW ejerne er de gladeste og mest loyale, siger de selv

Pressemeddelelse

I år runder AutoIndex et skarpt hjørne. I 20 år er de danske bilejere blevet spurgt om forholdet til deres bil, forhandler og værksted. Igen i år kommer BMW ind på førstepladsen. Det er 11. gang i træk - og samlet set har BMW taget førstepladsen i 15 af de 20 år.

 

I årets AutoIndex-undersøgelse er den gennemsnitlige samlede tilfredshed på tværs af de 23 bilmærker, der er med i undersøgelsen, rekordhøj. Alligevel formår BMW at fastholde førstepladsen efterfulgt af henholdsvis Toyota og Volvo på anden- og tredjepladsen.

De afgørende faktorer, for at BMW igen i år vinder AutoIndex, er oplevelsen af bilen og bilejernes loyalitet, hvor BMW kommer ind på førstepladsen i begge kategorier. I de sidste to kategorier, besøg hos forhandleren og vurdering af værksted, ligger BMW markant over gennemsnittet.

Samlet set scorer BMW 921 indekspoint ud af 1.000 mulige, hvilket er det samme som i 2021. I kategorierne oplevelse af bilen og bilejernes loyalitet går BMW frem med henholdsvis 1,1 og 0,6 procent.

Jan Askholm, administrerende direktør hos BMW Danmark, udtaler: "Det er svært ikke at være stolt af, at vi for 11. år i træk indtager førstepladsen i AutoIndex-undersøgelsen. Jeg oplever hver dag, hvordan vi i BMW Danmark, hos vores autoriserede forhandlere og på værkstederne arbejder hårdt for at give vores kunder de bedste biler og oplevelser. Loyale kunder er ikke en selvfølge for os. Vi ved, at det kræver, at vi hver dag gør os umage. Og det gør vi vitterligt, derfor er jeg også utroligt stolt over, at vi går frem i den kategori”.

"I de sidste par år har vi lanceret stadig flere plug-in-hybrid- og elbiler. Vi kan i undersøgelsen se, at vi går yderligere frem i oplevelsen af bilen, hvilket er yderst tilfredsstillende. For undersøgelsen er lavet blandt kunder, hvis biler er maksimum fire år gamle. Med det i mente, holdt op imod vores salg af elektrificerede biler de seneste år, kan jeg konkludere, at mange af disse besvarelser også vedrører netop disse biltyper. Det betyder, at vi er lykkes med at producere plug-in-hybrid- og elbiler, som vores kunder har taget til sig i lige så høj grad som vores brændstofbiler” afslutter Jan Askholm.

 

Om AutoIndex 2022

I perioden januar-marts har 22.000 bilejere besvaret flere end 150 spørgsmål i den årlige AutoIndex-undersøgelse om bl.a. deres bil, forhandler og værksted. Svarene er indsamlet og bearbejdet af konsulenthuset Loyalty Group.

Besvarelserne er givet i form af vurderinger på en skala fra 1 til 7 og omregnet til indekspoint op til 1.000. Den samlede tilfredshed med bilmærkerne er en sum af fire kategorier: vurdering af bilen (40 procent) og vurdering af forhandler og værksted samt en udregning af bilejernes loyalitet over for bilmærket (hver 20 procent). Resultaterne gælder for biler, der er op til fire år gamle.