MINI Historie Topbanner 3100X1330px

MINI historien

Historien om MINI er ikke kun en fortælling om en bilmodel. Det er historien om, hvordan et klassisk design blev transformeret til et globalt livsstilsbrand, der rummer tradition, innovation og elektrificering. Fra første producerede variant til nutidens elektriske gennembrud markerer MINI’s rejse et unikt kapitel i bilhistorien, der er fyldt med milepæle, passion og personlighed. Det er nemlig få biler, der har opnået ikonstatus som MINI. Så læn dig tilbage, og lad os tage dig igennem MINI’s historie – lige fra første produktion i 1959 til relanceringen i 2001 og frem til i dag, hvor MINI er klar til en 100 % elektrisk fremtid.
1959: Den første MINI

1959: Den første MINI

BMW Mini, også bare kaldet "MINI" i dag, blev lanceret af BMW Group i år 2001, men den har rødder i den originale britiske Mini, som blev produceret første gang i 1959 af det britiske firma British Motor Corporation (BMC). Bilen blev designet af Alec Issigonis som en kompakt og økonomisk bil, der kunne klare oliekrisen. MINI var revolutionerende med sin tværmonterede motor og forhjulstræk, hvilket gav en enorm mængde kabineplads i en meget lille bil.

1960'erne: MINI bliver en global sensation

1960'erne: MINI bliver en global sensation

MINI blev hurtigt et kulturelt ikon og et symbol på 1960'ernes popkultur i Storbritannien. Særligt på baggrund af den britiske kultfilm ”The Italian Job”, hvor der blev vist heftige biljagtsscener med MINI. 

I 1961 så den britiske racerbilskonstruktør John Cooper sportspotentialet i MINI. Han samarbejdede med BMC og udviklede en højtydende version, der fik navnet MINI Cooper. Den havde større motor og bedre bremser, hvilket gjorde den til en succes både på racerbanen og på vejene.

Da MINI Cooper S snart derefter blev introduceret, blev den endnu mere populær, især efter at vinde Monte Carlo Rally flere gange i 1960'erne. Den legendariske sejr i 1964 kom i hus med startnummer 37, og derfor er tallet blevet en evig del af MINI's fortælling. 

1970'erne: MINI under British Leyland

1970'erne: MINI under British Leyland

I 1968 blev BMC en del af British Leyland, og MINI blev nu officielt et selvstændigt mærke. Produktionen fortsatte med små ændringer, men MINI forblev populær som en billig og praktisk bil, der blev endnu mere folkelig, da Chris Rea forevigede sin hjemtur til jul i en MINI i sangen "Driving Home For Christmas".

1980'erne: MINI kæmper med konkurrence

1980'erne: MINI kæmper med konkurrence

MINI begyndte at blive teknologisk forældet i forhold til konkurrenterne, men bilen havde stadig en loyal fanskare. Produktionen fortsatte med små opdateringer, men grundlæggende var designet det samme som i 1959.

Tillad cookies, for at se denne video

1992: Mr. Bean

MINI udbyggede sin status som kultbil, da den medvirkede i Mr. Bean-episoden "Merry Christmas, Mr. Bean", hvor Mr. Bean henter sit juletræ i en MINI. Episoden blev vist første gang i december 1992.

1994: BMW overtager MINI

1994: BMW overtager MINI

I 1994 overtog BMW ejerskabet af Rover Group, som på daværende tidspunkt havde rettighederne til MINI-mærket. BMW anerkendte MINI's ikoniske status, og begyndte at planlægge en modernisering af bilen ind i det 21. århundrede. Produktionen af den klassiske MINI fortsatte dog frem til år 2000, hvor den sidste bil af denne modelserie forlod produktionen.

2001: Fødslen af den moderne MINI

2001: Fødslen af den moderne MINI

I 2001 introducerede BMW den første generation af den moderne MINI, ofte kaldet R50-platformen. Den danske bildesigner Anders Warming var chefdesigner på eksteriøret, og det kom til at markere en ny æra for MINI som et premium-mærke, der stadig havde fokus på kompakt størrelse og det ikoniske design, der var stærkt inspireret af den originale MINI fra 1959. Bilen blev en øjeblikkelig succes og fik ry som en "retro-klassiker", der kombinerede nostalgi med moderne bilteknologi.

2002: MINI når nye højder

2002: MINI når nye højder

Den 16. maj annoncerede MINI en ny dieselmotor til lancering i 2003. Den var et svar på efterspørgslen efter mere brændstofeffektive biler. Den 30. maj rundede produktionen 100.000 eksemplarer på Plant Oxford, og det var en vigtig milepæl for det "genfødte" mærke.

2004: MINI Cabriolet og milepæle

2004: MINI Cabriolet og milepæle

Den 21. februar blev MINI Cooper S med John Cooper Works GP Kit præsenteret på Geneva Motor Show som en mere kraftfuld og sportslig udgave. Den 14. august blev den anden generation af MINI Hatch lanceret, og den bød på et opdateret og mere moderne design samt forbedret teknologi og komfort.

2006: Anden generation lanceres

2006: Anden generation lanceres

Den 21. februar præsenterede man MINI Cooper S med John Cooper Works GP Kit på Geneva Motor Show som en mere kraftfuld og sportslig udgave. Den 14. august blev anden generation af MINI Hatch præsenteret, der kom med et opdateret og mere moderne design samt forbedret teknologi og komfort.

2007-2008: Nye modeller og innovation

2007-2008: Nye modeller og innovation

MINI Clubman blev præsenteret i 2007. Den tilbød mere plads og fleksibilitet med sit forlængede karosseri. I 2008 blev anden generation af MINI Cabriolet præsenteret, og den videreførte den åbne køreoplevelse med forbedret teknologi og komfort.

2009: 50-års jubilæum

2009: 50-års jubilæum

Den 8. maj fejrede MINI 50 år med produktion på Plant Oxford, hvor mærket samtidig markerede sin fortsatte relevans i bilindustrien. Den 24. juni påbegyndte MINI E-forsøget i Storbritannien, hvor elbiler blev testet som en del af mærkets fremtidige satsning på grøn teknologi.

2010-2011: MINI udvider familien

2010-2011: MINI udvider familien

I 2010 blev MINI Countryman lanceret som mærkets første crossover-model. Den kombinerede MINI's karakter med bedre plads og alsidighed. I 2011 blev MINI Rocketman-konceptet lanceret som en hyldest til det klassiske, kompakte MINI-design, samtidig med at det pegede på fremtidens MINI-modeller. (MINI Rocketman-konceptet endte aldrig i produktion) 

2012-2014: Nye modeller og tredje generation

2012-2014: Nye modeller og tredje generation

Den åbne og sporty to-personers-model MINI Roadster blev lanceret i 2012. I 2013 fulgte MINI Paceman, en coupé-udgave af Countryman med et mere dynamisk design. I 2014 kom tredje generation af MINI Hatch, der for første gang også kunne fås som en 5-dørs model, hvilket øgede dens praktiske anvendelighed.

2015-2017: Elektrificering og flere modeller

2015-2017: Elektrificering og flere modeller

I 2015 blev var det tid til anden generation af MINI Clubman, som var større og mere luksuriøs. I 2017 blev MINI Electric-konceptet præsenteret på Frankfurt Motor Show, som et klart signal om mærkets satsning på elbiler, samtidig med lanceringen af anden generation af MINI Countryman med endnu bedre plads og teknologi.

2019: MINI fejrer 60 år

2019: MINI fejrer 60 år

Den første fuldt elektriske MINI blev annonceret den 9. juli. MINI Electric skulle markere en ny æra for mærket, der en måned senere rundede en global produktion på 10 millioner MINI'er siden 1959, hvilket understregede mærkets enorme succes og popularitet. 

2020-: Fokus på elbiler og fremtiden

2020-: Fokus på elbiler og fremtiden

I 2020 startede produktionen af MINI Electric på Plant Oxford, og fabrikken nåede en milepæl med produktionen af 11.000 elbiler. I 2021 annoncerede MINI, at den sidste model med forbrændingsmotor ville blive lanceret i 2025, og at mærket sigter mod at blive fuldt elektrisk i begyndelsen af 2030’erne, som led i en grøn omstilling.

Verden over er der med tiden opstået mange MINI-fællesskaber, hvor interesserede og MINI-ejere mødes og dyrker deres fælles passion; nemlig MINI. Hvert år afholdes bl.a. MINI RALLY i Danmark, hvor en karavane af MINI’er følges ad på en planlagt rute og efterfølgende samles til en hyggelig eftermiddag. MINI er altså meget mere end bare en bil.

Modellerne

Nye MINI'er

Nye MINI'er

Se alle vores modeller her

Nye MINI