BMW i4 M oplades i IONITY ladestander

Aarhus-Kerteminde-Luzern-Milano-Toscana og retur

Nedenfor har vi fået lov til at låne et blog-indlæg fra en BMW i4 M50 ejer, der fortæller om sin ferieoplevelse med sin nye BMW i4 M50 på tur til Italien og retur.

Turen sydpå

Ingen problemer med ladesteder eller ventetid. Har udelukkende brugt BMWs ladekort alle steder. Har alene sat bilen til at finde ladestationer over 150 kW. Der er masser af dem. IONITY, HPC, SwissCharge, enBW, DC GOFAST, EnelX og mange flere.

Bilen har kørt helt fantastisk hele vejen. Fire mand, køleskab og helt fuld bagage (en ordentlig omgang bagagerums-tetris inden afgang). Vi kører i ’komfort’ med 21 grader og bruger alt det udstyr, der er i bilen. Fartpiloten er sat til 140 -170km/t. Hurtig fart i Tyskland, men sydpå falder speeden meget. Der er en del trafik, så også her falder farten igen. Ved Gotthard-tunnelen var der 1,5 times kø i 30 graders varme. Det brugte kun 6 % batteri.

Vi har nu kørt 1.750 km, og har brugt 20,8 kWh/100 km i alt. Man får rigtig meget energi retur på batteriet ned af bjergene. Ved 170 km/t i længere tid brugte den 27 kWh/100 km. Vi har selvfølgelig også været på 230 km/t et par gange for sjov.

Her er nu 35 grader

Bilen er en M50 med alt udstyr. 19” fælge 245/40/19 og 255/40/19. Det passer med, at vi kører godt 300 km, så er der en lille tissepause, hente kaffe og vand og så videre. Det tager faktisk næsten 20 minutter. På den tid når vi ca. fra 10 til 70-80 %. Næste stop skal der spises, og der er bilen på 100 % lang tid før, vi er færdige. Jeg sidder bare og tjekker på min app, at der ikke er andre, der venter på os.

Jeg kommer fra BMW 330i / 330d og kommer ikke tilbage. Ingen støj og ren limousine på langtur. Familien er også super-tilfreds.

Grønt bjergområde

Turen nordpå – Toscana – Østrig – Aarhus

Vi er i Toscana. Rigtig varmt. 38- 40 grader fra kl. 12 - 19. Så falder den til 30 grader kl. 24. Lidt teknisk info. Mormor-laderen SKAL bruge jord. Jeg fik at vide hjemmefra, at jeg skulle bruge det røde kabel. Ikke her. Her er det selvfølgelig det blå…

Mormor-laderen virkede fint efter jeg skruede ned til 6 ampere ladning. Spændingstabet var lidt for stort på den 40 meter lange kabelrulle. Bilen sad til ladning hele tiden. Vi kørte tur ca. hver anden dag. Ved en lille by, hvor vi tit handlede, var der en 50 kW-lader, vi brugte et par gange, mens vi var der alligevel. Når vi kører rundt mellem Firenze – Lucca – Pisa klarer bilen nemt 500 km. Der er over 40 grader, og hastigheden er lav.

 

Vi kørte hjemad lørdag – ligesom alle andre

En masse trafik og kø, mellem 30 og 39 grader. Bøvlede lidt med en IONITY på vejen. Vi fik den sidste ledige stander, og den stoppede for hver 4 %. Vi brugte 40 min på 41 kW. Men på den næste IONITY var der masser af plads og ingen problemer. 20,6 kWh/100 km på de første 2.070 km. Modellen bruger hurtigt de første procenter ved start. Derefter er bilen rigtig glad for den ekstreme varme.

Vi kørte over Østrig hjem. Efter turen sydpå med ’rækkeviddeangst’, var der helt ro på hjemturen. Vi brugte ’find lader’, når vi var på ca. 15 % strøm. Ingen problemer. Masser af ladere. Vi begyndte at kigge efter nogle, der lå lidt væk fra motorvejen. Super-hyggeligt at se nye lokale steder i stedet for motorvejsrestauranterne. Mange steder kom der meget interesserede mennesker og kiggede på i4’eren. Et sted kom en mand på knallert, da han havde hørt i den lille by, at vi holdt ved en café. Han havde bestilt en BMW i4 – men aldrig set den. Hyggeligt og megen BMW-snak. Vi så ingen BMW i4 på hele turen (bortset fra én i Vejle på vej sydpå)

Temperaturen blev over 30 grader helt til Flensborg på vej hjem. Vores gennemsnit var på hele turen var 19 kWh/100 km indtil et stykke oppe i Tyskland. Det blev aften, og der blev mindre trafik. Fartpiloten blev sat på 180 km/t det sidste stykke, og vi endte på 20,2 kWh/100 km for hele turen på 4.500 km. Superfint syntes jeg. God hjælp med høj varme. Vi ventede faktisk ikke på ladning andet end én gang. Det var 100 km syd for Milano. Stoppet var helt unødvendig, men jeg ville bare være sikker på, at der var ladere nok længere sydpå. Så vi ankom med 60 %.

Fra starten af havde vi planlagde turen helt til Luzern med præcise ladestop, men allerede midt i Tyskland kørte vi bare, indtil vi syntes, det var tid til at lade. Så bad vi navigationen finde den næste ladestation langs ruten. Vi ser tit noget, der ser spændende ud og kører så pludselig en helt anden rute.

Det er vigtigt at ladepunktet er indtastet i navigationen. Ellers er batteriet ikke varmet op. Vi glemte det en enkelt gang, hvor vi så kun ladede med 140 kW i stedet for 210 kW.

Nu efter tre måneder og 15.000 km ligger mit snit i alt på 20,1 kWh/100 km med frisk kørsel.

Jeg er stoppet med at ’køre elbil pænt’ og kører nu præcis som i den gamle fossilbil. Inden turen havde jeg læst og downloadet en masse apps til opladning. Det var nærmest til grin, da BMW Charging kortet virkede på alle ladestandere på turen.

Turen kostede 2.000 kr. i strøm udenfor Danmark. Ladning i Danmark var via Clever-abonnement.

Fed bil. Super tilfreds.

- Domingo