Historien om BMW art cars

Historien om BMW Art Cars

BMW Art Cars. Tre små ord, der betegner den legendariske kombination af ikoniske biler som BMW M1 og BMW Z1 og verdensberømte kunstnere som Roy Lichtenstein, Andy Warhol og Jeff Koons. Maleren Julie Mehretu stod sidste år for at designe den 20. BMW Art Car, der præsenteres i 2024. Her får du en gennemgang af BMW Art Cars-historien.

Hvordan lyder det i dine ører?

Hvordan lyder det i dine ører?

Du kan også lytte til denne artikel med BMW's officielle podcast Changing Lanes. Sammen med denne og andre artikler, giver Changing Lanes dig hver uge nye episoder, der er proppet med eksklusive indsigter i tech, lifestyle, design, biler og meget andet. Alt sammen præsenteret af værterne Sara og Jonathan.

Du finder podcasten på alle større podcast-platforme, hvor du også kan abonnere på den.

Hør den her (på engelsk):

Apple podcast
Google Podcast
Deezer
Spotify

 

Hvis du hører nogen tale om Art Cars, mener de selvfølgelig BMW's kørende kunstværker. Og når man beder dem udpege en bestemt BMW Art Car, vil folk ofte nævne Andy Warhol's Pop Art BMW M1. Uanset hvor flot og ikonisk, den er, skylder man sig selv at kaste et øje på de mange andre unikke og vidt forskellige BMW Art Cars, der er skabt i samarbejde med verdensberømte internationale kunstnere siden 1975.

Grafisk gengivelse af citat om BMW Art Cars

Da den franske racerkører Hervé Poulain i 1975 fik idéen til at få en racerbil designet af en kunstner, var der ingen, der anede, hvad han havde sat gang i. Den mest vedvarende fusion af kunst og biler, der nogensinde er set. Princippet har altid været helt simpelt: Berømte kunstnere får frit spil til at bruge deres kreativitet til at skabe en BMW racerbil (siden er dette også begyndt at inkludere BMW's almindelige modeller). Grænser og specifikationer? Nej tak.

BMW's biler bliver på den måde omdannet til kunstværker ved at anvende en lang række grafiske og kunstneriske teknikker, som kunstnerne selv vælger. Det betyder, at bilerne er lige så forskellige som kunstnerne selv. Fra rendyrkede fuldblods racerbiler til produktionsbiler og sjældne sportsvogne. Resultaterne er vidt forskellige. Der er ikke to biler, der ligner hinanden, for hver eneste kunstner har fået fuldstændig frihed til at bruge de kunstneriske teknikker, de vil.

#1

Hvem kunne have gættet, at det var startskuddet til en legendarisk kunstserie, da den amerikanske skulptør Alexander Calder i 1975 lavede sit design af en BMW 3.0 CSL racerbil? Svaret er, at det kunne ingen have forudsagt. Ikke engang hos BMW. Hervé Poulain tog selv initiativ til samarbejdet, der ikke var en del af BMW's officielle PR-strategi. Det er siden bekræftet af prof. Thomas Girst, der er Head of Cultural Engagement hos BMW. Poulain brugte faktisk BMW 3.0 CSL'en i 24-timers-løbet Le Mans med startnummer 93. Selvom han ikke gennemførte løbet, var reaktionerne på den farverige bil fænomenale. Og det blev startskuddet til BMW Art Cars!

#2

Blot et år senere fulgte Calders landsmand Frank Stella trop. Han tog også udgangspunkt i BMW 3.0 CSL, som også deltog i Le Mans med startnummer 21. For Frank Stella var det en særlig ære at designe den anden BMW Art Car, for kunstneren havde en stor passion for motorsport. Hans design bar præg af en tydelig inspiration af bilens tekniske opbygning, og resultatet var et net af linjer, der lignede et overdimensioneret graf-papir. Alt var sort og hvidt, og det fik sportsvognen med de imponerende 750 hk til at adskille sig fra de mange andre biler i startfeltet - særligt de mere farverige af dem. Som med Calders bil, blev designet ført ud i livet af Walter Maurer, der er ekspert i at give biler den helt rigtige finish i lakeringen.

#3

Året efter, i 1977, blev den tredje BMW Art Car lanceret. Igen var den designet af en amerikaner, nemlig popart-kunstneren Roy Lichtenstein. Han er kendt for sine 'Ben Day'-prikker, som han også har anvendt i designet af en BMW 320 i Turbo. Effekten af prikkerne er, at det ser ud som om, at landskabet flyver forbi på siden af bilen. Bilen blev naturligvis ikke en udstillingsgenstand fra start, for først blev den afprøvet i motorsportens verden - naturligvis i Le Mans. Kørerne Hervé Poulain og Marcel Mignot førte bilen med startnummer 50 til en førsteplads i sin klasse og en 9. plads i den samlede stilling.

#4

Den BMW Art Car, der nok er bedst kendt, er fra 1979, hvor selveste Andy Warhol ikke bare designede en BMW M1, men også stod for at male den. Sportsvognen er en legende i sig selv, og takket være designet af tidernes nok mest berømte popart-kunstner, blev racerversionen af BMW M1 den bil, som man formoder har været den mest værdifulde i historien. Warhol havde det til fælles med de tidligere Art Car-kunstnere, at han heller ikke fik betaling for sit arbejde som bil-kunstner. Alligevel nøjedes han ikke med at designe en bil i mindre skala, som efterfølgende blev malet. Han malede selv sit kunstværk direkte på bilen. "Jeg forsøgte at bruge hastighed som noget visuelt. Når en bil kører rigtig stærkt, bliver alle linjer og farver omdannet til et slør," lød det fra kunstneren i forklaringen af hans værk. Warhol tog sin egen ambition om at udtrykke hastighed meget bogstaveligt, for han brugte mere end 6 kilo maling på bare 28 minutter, da han malede bilen. Og hastigheden fandtes også under motorhjelmen, da bilen deltog i sit eneste løb, Le Mans 1979. Den opnåede en flot sjetteplads i den samlede stilling, hvorefter den farverige sportsvogn kunne trække sig tilbage til rollen som udstillingsbil.

#5

I 1982 tog østrigske Ernst Fuchs sig af en BMW 635 CSi, og det resulterede i et design, der fik navnet “Fire Fox on a Hare Hunt”. Det var den første BMW Art Car, der var baseret på en produktionsbil, og allerede fra starten var den tænkt som en udstillingsmodel. Fuchs var kendt for sine store billeder af helgener, og selvom hans bilkunst er meget anderledes end hans øvrige værker, har han formået at gøre BMW 635 CSi til et lige så stort og ikonisk mesterværk. Ikke mindst i kraft af de levende flammer på sort baggrund.

#6

Den sjette bil i BMW Art Car-serien blev designet af endnu en amerikansk pioner indenfor popart. Præcis som sin forgænger, valgte Robert Rauschenberg en BMW 635 CSi, og heller ikke denne Art Car stillede til start i et motorløb. Ikke desto mindre er det den eneste Art Car til dato, der har været på gaderne i almindelig trafik. Endda med Rauschenberg selv bag rattet. Hans design blev skabt ud fra andre kunstneres værker, som han bearbejdede ved hjælp af fotografiske teknikker, og som derefter blev lagt på bilen som folie. Det resulterede i collager, der var typiske for Rauschenbergs stil. På den måde viste Rauschenberg sammenhængene mellem kunst, natur og teknologi.

#7

Den syvende BMW Art Car blev kreeret af australske Michael Jagamara Nelson. På syv dage omdannede han en Group A-sportsversion af en sort BMW M3 til et kunstværk, der reflekterer kulturen og opfattelsen af landskabet, som det ses af de australske aboriginere. Jagamara Nelson blev assisteret af flere af sine kunstner-venner.

For at bevare kunsten i deres kultur, lod aboriginerne deres billeder gå igen i generationer ved at lave dem som hulemalerier. I tråd med traditionen ligner BMW M3 et stort, farverigt puslespil. Jagamara Nelson sagde om skabelsesprocessen, at han havde indarbejdet sine drømme i kunstværket på BMW'en. Dermed kan man med rette kalde denne Art Car for en drømmebil.

#8

Ken Done blev den anden australier i træk, da han i 1989 designede den 8. BMW Art Car. Ligesom landsmanden Jagamara Nelson var den baseret på en Group A BMW M3 Touring. Men der stopper sammenligningen også, for Ken Done valgte, at hans bil skulle repræsentere det moderne Australien. Den venstre-styrede bil fanger øjet med det samme, og ordet, der bedst indkapsler designet, må være 'farverigt'. Ken Done havde sat sig for, at hans BMW Art Car skulle illustrere de glade sider af hans hjemland. Naturen, solen og strandene kan ses i designet, ligesom man kan genkende Australiens mangfoldige dyrerige med både kulørte fisk og farverige papegøjer. Bilens attitude kan beskrives med et enkelt ord: Positiv. Ganske som Jagamara Nelsons Art Car, blev Done’s BMW M3 kørt rundt til de australske racerbaner, inden den blev et rendyrket kunstværk til udstilling.

#9

Med den niende BMW Art Car var det igen tid til en produktionsbil. Denne gang en BMW 535i. Det var første gang, en asiatisk kunstner stod bag, og den skilte sig ud med sin afslappede og mere afdæmpede attitude. Japanske Matazo Kayama har svøbt sin BMW 5 Series i en airbrush-indpakning. Ved hjælp af en særlig folietryk-proces har han fremtryllet et stilfuldt landskab, der er formet som en flod på siden af bilen. Kayama beskrev selv sin inspiration således: "Jeg ønskede at give et indtryk af iskrystaller i mit arbejde."

#10

I 1990 kunne BMW Art Cars fejre sit uofficielle 25 års jubilæum, og her fik César Manrique muligheden for at give sit bidrag til BMW Art Car-projektet. Den mulighed greb den spanske avantgarde-kunstner ved at tage en BMW 7 Series under sine vinger. Og hvis betragteren synes, at man kan spore elementer fra naturen i de lyse farver og abstrakte former, har de ret. Manrique har nemlig ladet sig inspirere af naturen på Lanzarote i sin model. De sorte elementer i designet symboliserer øens vulkanske lavajord, den grønne farve symboliserer regnskoven og den røde symboliserer livet. De flydende former viser desuden, hvad Manrique ser som essentielt for en bil: Den hurtige transport af bilens passagerer.

#11

Den tyskfødte kunstner A.R. Penck kommer fra Dresden, hvor han voksede op med det borgerlige navn Ralf Winkler. Hans Art Car-design tager udgangspunkt i en af de BMW-modeller, der er et stykke kunst i sig selv, nemlig BMW Z1. I slut-80'erne bød den på et nyskabende designsprog, og de vertikale skydedøre var med til at gøre BMW Z1 til en milepæl i BMW's designhistorie. Pencks bidrag til BMW Art Cars-serien udkom fire år efter, at bilmodellen blev lanceret. Inspireret af hulemalerier, skabte Penck abstrakte figurer og symboler, som lader det være op til dig selv at fortolke. Kunstneren selv har aldrig givet hints om, hvad figurerne skal betyde, og det er med til at gøre netop denne Art Car til et kunstværk, der er omgærdet med mystik og fascination.

#12

Den 12. Art Car var på mange måder en milepæl i Art Car-historien. Ikke nok med at den fuldendte det første dusin, det var også første gang, at en kvinde designede en Art Car, og det var første gang, at en afrikaner udførte sine kreative tanker om, hvordan en BMW kunne gøres til et kunstværk. Den iøjnefaldende BMW 5 Series fra 1991 er skabt af sydafrikanske Esther Mahlangu, der har kreeret en hyldest til afrikansk kultur. Hun har selv forklaret, at hendes design med det såkaldte Ndebele-mønster viser, "hvordan min stamme dekorerede deres huse". En tradition, der er videreført fra generation til generation, og som særligt er udbredt blandt kvinder. Den sydafrikanske kunstner var en uge om at designe sit Art Cars-bidrag, og som de fleste BMW Art Cars, er også nr. 12 i rækken et unikt, rendyrket udstillings-værk.

#13

Sandro Chia har ladet sin fantasi løbe løbsk på denne prototype af en BMW M3 GTR. Den italienske kunstner tog selv kontakt til BMW og spurgte, om han måtte designe en Art Car. Resultatet er imponerende, for enhver, der betragter dette kunstværk, vil selv føle sig betragtet fra alle sider af udsmykningen med mange ansigter med åbne øjne. Chia formulerer det således: "Alle øjne er på bilen. Folk kigger meget nøje på bilen. Bilen afspejler deres blik."

#14

Efter Italien var England den næste destination for BMW Art Cars. Den britiske superstjerne David Hockney blev den næste kunstner til at slutte sig til perlerækken af navne. Denne gang var det BMW, der tålmodigt og vedholdende insisterede på, at Hockney skulle acceptere udfordringen. I sidste ende lykkedes det, og Hockneys BMW 850 CSi var resultatet af en lang designproces, fordi det ikke bare handler om at påføre en klat maling, som kunstneren forklarede det. I stedet vendte han vrangen ud på bilen med sit design, for på den måde at bringe bilens fascinerende teknologi frem til overfladen, så den blev gjort synlig i stedet for bilens hud - karosseriet.

#15

Ved første øjekast kan man fristes til at kalde det 'fast art', når man skal opsummere Jenny Holzers tilgang til designet af denne BMW V12 LMR fra 1999. I hvert fald hvad udgangspunktet angår, for bilen er designet til 24-timers løbet i Le Mans. Den amerikanske kunstner er selv bedst kendt for sine kritiske ord, og for udtalelser, der skal mane til eftertanke. Med sin egen stil fik hun sat sætninger på racerbilens hvide lak ved hjælp af reflekterende krombogstaver og selvlysende folie. Hendes slogans omfattede bl.a. "Du er så kompleks, at du ikke reagerer på fare." Hvis du ikke helt kan gennemskue, hvad det betyder, er det bare et bevis på, at Holzer har nået sit mål.

#16

Olafur Eliasson / BMW H2R / 2007

Ólafur Elíasson’s bilkunst adskiller sig dramatisk fra de tidligere biler i BMW Art Car-serien. Dette værk af den danske kunstner med islandske rødder, er et radikalt brud med alle tidligere Art Cars. I første omgang er det svært overhovedet at se, at det er en bil, for objektet ligner en enorm kokon eller puppe. Eliasson er berømt for at forholde sig til naturen og fysiske fænomener i sin kunst. Det passer perfekt til hans kunstværk, for under skallen ligger en prototype af en brintdrevet racerbil. Tilbage til kokonen: Skallen på BMW H2R består af små metalplader, der er blevet drysset med vand i et enormt kølerum, så der opstår en iskappe omkring bilen, og dermed symboliserer det rigtig godt  Elíassons tilgang til at tackle vores samfunds bæredygtighed.

#17

Det siger sig selv, at en liste over verdensklasse-kunstnere som dem, der har bidraget til BMW Art Cars, også skal omfatte Jeff Koons. Med hans version er popart tilbage, og dermed har han bragt BMW Art Car-serien tilbage til rødderne. Jeff Koons har sat sig for, at hans BMW M3 GT2 skulle signalere hurtighed i hver eneste fiber af karosseriet. De lyse elementer får bilen til at se ud som om, at den flyver forbi. Selv når den står stille, ligner det, at den er i fart. Den er med andre ord sprængfuld af energi. I 2010 var bilen med i startfeltet til 24-timers løbet i Le Mans, og den blev en absolut publikumsfavorit. Også på den måde fik Koons trukket tråde til sine første forgængere i BMW Art Cars-serien.

#18

Cao Fei / BMW M6 GT3 / 2017

Denne BMW Art Car blev skabt af multimedie-kunstneren Cao Fei. Som en hyldest til grundstoffet carbon, der er udvalgt til utallige racerbiler, valgte den kinesiske kunstner strukturen i dette materiale som den farvemæssige baggrund for hendes projekt. Man skal bruge den tilknyttede app for at få den fulde effekt af BMW Art Car nr. 18. Ved hjælp af augmented reality kommer den sorte sportsvogn i fokus i en storm af farver, som omgiver bilen. På denne måde forener Cao den virkelige verden og den digitale verden.

#19

I 2016 stod John Baldessari for endnu en fantastisk BMW Art Car. Fans af BMW-kunstværkerne havde måttet væbne sig med tålmodighed i hele seks år, inden de fik et nyt værk at beundre. Den californiske kunstner bragte sine egne stilistiske elementer i spil på en minimalistisk måde - men i stor skala. Og det lykkedes han effektivt med. Navnet siger det hele, og det kan ses med store bogstaver på døren ved førersædet. "FAST". Hastighed, det er hvad racerbiler som BMW M6 GTLM handler om. Eller, som kunstneren selv udtrykker det: "BMW Art Car er det absolut hurtigste kunstværk, jeg nogensinde har skabt!"

#20

Næsten 50 år efter den første BMW Art Car, bliver nr. 20 i rækken præsenteret i 2024. BMW M Hybrid V8 er designet af den etiopisk-fødte kunstner Julie Mehretu. Bilen vil, som det ofte har været tradition, rulle over startlinjen ved Le Mans, inden den skal udstilles ved shows over hele kloden. Specifikt designet til udholdenhedsløb er denne bil grundlagt på et hybridsystem, der giver en power omkring 640 hk og som består af både en 4.0 liter V8-motor og en elektrisk motor. Dette markerer også BMW's tilbagevenden til FIA World Endurance Championship i 2024-sæsonen. Og når man taler om at koble flere gode ting med hinanden: For den mangefoldige prisvinder Mehretu er det slet ikke fremmed at forbinde ting. Hendes stil er nemlig en utraditionel male- og tegnestil, der konfronterer beskueren med en naturlig oplevelse af social adfærd og rummets psykogeografi. Når Art Car World Tour er overstået i 2025, er kunstneren også klar med udviklingen af en "Translocal Media Workshop Series 2025" sammen med BMW. En serie af understøttende projekter for professionelle repræsentanter for afrikansk ungdomskultur. Resultaterne af disse workshops bliver præsenteret sammen med BMW M Hybrid V8-værket på Zeitz Museum of Contemporary Art i Cape Town i Sydafrika.

Hav BMW Art Cars indenfor rækkevidde

Hav BMW Art Cars indenfor rækkevidde

Har du nogensinde drømt om at se det magiske Alexander Calder-design af BMW 3.0 CSL fra 1975 i din indkørsel? Nu kan det faktisk lade sig gøre.

BMW er gået sammen med Acute Art, der med sin nyskabende tilgang til digitale oplevelser er med til at vække de ikoniske BMW-modeller til live igen.

Uanset hvor i verden, du befinder dig, giver Acute Art-app'en dig kunstværkerne, når du vil, og hvor du vil. I din indkørsel, din stue, dit kontor eller på din foretrukne café. Alt sammen gjort muligt af den magiske augmented reality-teknologi. Det giver dig mulighed for at dykke ned i den fortryllende 360-graders oplevelse.

DOWNLOAD APP'en HER

Hvad vil du læse mere om?

BMW Museum

BMW Museum

Ikonisk arkitektur, imponerende fremvisninger af BMW'er og visionære idéer - du vil sent glemme et besøg i BMW Welt.

Se mere
BMW serier

BMW serier

En BMW er altid en BMW – men der er forskel på de forskellige BMW-serier. Find en hurtig, praktisk og historisk gennemgang her.

Se mere
BMW-nyrens udvikling

BMW-nyrens udvikling

Nyren er navnet på BMWs ikoniske front-grill. Den er med til at give det velkendte førstehåndsindtryk, når du eller andre møder BMW modellerne på deres vej.

Se mere