Grafisk billede af BMW nyren på 3-serien fra 1990

BMW-nyren er en del af din bils DNA

Nyren er navnet på BMWs ikoniske front-grill. Den er med til at give det velkendte førstehåndsindtryk, når du eller andre møder BMW modellerne på deres vej. BMW-nyren har udviklet sig over tid og er løbende blevet tilpasset de forskellige serier og nye, innovative modeller. Hos Bayern AutoGroup har vi et stort udvalg af BMW-nyrer, så vi kan naturligvis hjælpe, hvis du skal have dine nyrer udskiftet eller har brug for et ekstra sæt.

Den karakteristiske BMW-nyre gennem årene

Siden 1933 har næsten alle BMW modellers front haft en variant af tvillinge-grillen. Designet har udviklet sig en del fra den første udgave – og er gradvist blevet smartere og mere funktionelle. Og BMW-nyrerne fungerer fortsat som et af kerneelementerne i BMW’s DNA. Her får du en hurtig gennemgang af de 13 milepæle i BMW-nyrens historie:

BMW 303 (1933)

BMW 303 (1933)

BMW-nyren blev introduceret med BMW 303 i 1933. Nyrens funktion var (og er stadig den dag i dag) at sørge for rigeligt med luftindtag til bilens motor. En dobbeltnyre var ikke noget nyt, da denne blev introduceret, men designet adskilte sig markant fra andre bilmærkers udgaver og blev fra starten prydet af det nu velkendte blå-hvide BMW-logo. Frem imod 2. Verdenskrig blev nyren gradvist smallere og mere elegant, men den bevarede formen fra BMW 303.

BMW 503 (1956)

BMW 503 (1956)

Den næste store milepæl i nyrens udvikling kom i 1956, da BMW 503 blev udstyret med nogle lavere nyrer i krom. Årsagen til de mindre nyrer var dels at finde i bilens design, men også grundet det faktum, at motoren nu også blev kølet af luftindtagene ved siden af.

BMW 507 (1956)

BMW 507 (1956)

BMW 507 blev lanceret samtidig med dens søster – BMW 503 – men den adskilte sig tydeligt i kraft af dens mere progressive design. BMW 507 Roadster var nemlig den første BMW med to store horisontale luftindtag. Bilens skaber, Grev Albrecht von Goertz, tog sig nogle kreative friheder i forbindelse med designet af nyrerne, hvilket ikke blev set igen før diverse designprojekter fra 1990erne og fremefter. Den store grill var dog nødvendig for at køle V8 motoren, der gemte sig under den meget flade front på bilen.

BMW 1500 (1961)

BMW 1500 (1961)

BMWs mellemklasse biler i starten af 1960erne blev udstyret med en ny type nye – nemlig en sammenkædet én af slagsen. Denne BMW-nyre var markant smallere end forgængerne og var placeret mellem to horisontale luftindtag, som fyldte hele bilens bredde. Med disse primære og sekundære luftindtag var opskriften på BMW-fronten lagt fast for kernemodellerne helt frem til 1980erne.

BMW M1 (1978)

BMW M1 (1978)

Den på alle måder legendariske BMW M1L blev udstyret med en helt særlig BMW-nyre. Den spidse front betød nemlig, at horisontale luftindtag var det indlysende valg. BMW ønskede dog ikke at afvige fra det karakteristiske design og udtryk, der var kendetegnende for deres biler, så man bibeholdt de små nyrer i midten, der var blandt de mindste, der nogensinde har siddet på en BMW-model. Designprincipperne fra M1s nyrer blev senere også anvendt på både BMW Z1 (1988) og BMW 8-serien (1989).

 

 

 

BMW 3-serien (1990)

BMW 3-serien (1990)

Næste trin i BMW-nyrens evolution kom med BMW 3-seriens 3. generation i 1990. Her var nyren lagt ned og smallere. Desuden var nyrens to halvdele igen adskilt, og dette design blev videreført i en række populære modeller – heriblandt BMW 7-serien (1994), 5-serien (1995), Z3 (1995) samt X5 (1999).

 

BMW 3-serien (2011)

BMW 3-serien (2011)

Med 6. generation af BMW 3-serien blev nyren igen opdateret. De var fortsat placeret vandret, men denne gang var der ikke noget, der adskilte dem fra forlygterne. I stedet var der en glidende overgang, så grillens linjer fortsat videre hen i lygterne. Dette blev også videreført i 7-serien (2015) samt BMW 5 og 6 (2017).

BMW i3 (2013)

BMW i3 (2013)

Med endnu en design-overhaling af BMW-nyren, så fik BMW i3 et meget karakteristisk look. Nyren gik væk fra dens oprindelige funktion som grill og luftindtag, men blev i stedet kendetegnet for BMWs nye, innovative elbiler med den farvede ramme omkring. Således ses samme BMW-nyrer bl.a. på BMW i8.

 

BMW 8-serien, BMW Z4 (2018)

BMW 8-serien, BMW Z4 (2018)

Med to af BMWs nuværende og banebrydende modeller fik nyren endnu engang et nyt design. Denne gang var den mere kantet, så nyrerne tilsammen danner en femkantet form. Nyrerne er adskilt af en small bjælke ligesom de er adskilt fra lygterne af smalle striber i bilens farve. Fra et funktionelt synspunkt fungerer nyrerne som et sekundært luftindtag, da bilerne også er udstyret med active air flap controls, som åbner når der er behov for det.

BMW 3 Sedan (2018)

BMW 3 Sedan (2018)

Det moderne design af BMW-nyren i den nuværende 3-serie kombinerer velkendte elementer (de sammenhængende nyrer med direkte forbindelse til forlygterne og den femkantede ramme) med nye karaktertræk. Således rækker nyrerne højere op en lygternes top – og de bøjer også opad på køleren.

BMW X7, BMW 7-serien (2019)

BMW X7, BMW 7-serien (2019)

De store og dominerende nyrer på X7 og 7-serien er markant mere iøjnefaldende end på 3-serien til trods for visse ligheder i designet. De lodrette linjer giver bilerne et nærmest aggressivt look.

BMW 4 Coupé (2020)

BMW 4 Coupé (2020)

Den nyeste udvikling i BMW-nyrens design til BMW 4 Coupé har hentet inspiration fra flere tidligere designs. Således kan man f.eks. genkende detaljer fra BMW 328 Coupé (1930erne) og den legendariske BMW 3.0 CS (1970erne). Den er ganske enkelt essensen af BMW-brandet og -DNA’et.

BMW Vision iNEXT (2018)

BMW Vision iNEXT (2018)

I de nye elektriske BMW'er skal nyre-grillen ikke bruges som luftindtag. I stedet har BMW samlet innovativ teknologi i nyrerne, og man betegner nu nyrerne som bilens 'øjne'. I iNext er de proppet med kamerateknologi, radarfunktioner og sensorer, der sikrer, at bilen er klar til fuldautomatisk kørsel.

BMW Vision M NEXT (2019)

BMW Vision M NEXT (2019)

I hybrid sportsbilen Vision M NEXT går BMW all-in på nytænkning, og som prikken over i’et kommer nyrernes net med et mønster af indgraverede BMW-logoer. Hele grillen får en 3D effekt i kraft af lys og farve indeni, hvilket giver den en helt unik fremtoning.

Hos Bayern AutoGroup forhandler vi originale nyrer fra Tyskland

 

Vi forhandler originale BMW-reservedele hos Bayern AutoGroup, hvilket naturligvis også inkluderer de originale BMW-nyrer. Vores store udvalg af reservedele og mangeårige erfaring med BMW kommer dig til gavn som bilejer. Vi sætter nemlig en stor ære i at udføre et ordentligt stykke arbejde med respekt for bilen og dig som ejer, så du heller ikke i fremtiden går ned på hverken komfort eller køredynamik.

Ved at handle originale dele til din BMW, sikrer du holdbarhed og bibeholder det originale udseende. Vores erfarne mekanikere tager sig godt af din bil og gør dig naturligvis også opmærksom på, hvis andre dele af bilen trænger til vedligehold.

Hos Bayern Auto Group har vi nyrer til alle slags BMW’er, så kontakt os endelig, hvis du har brug for vejledning om udskiftning af BMW-nyren på din bil.

 

Få skiftet dine BMW-nyrer på vores værksted

 

Har du beskadiget dine nyrer? Kontakt os, så vi kan finde de rette reservedele til dig. De plejer at være hurtige at skaffe – og vi finder naturligvis en tid, der passer ind i din kalender. Du kan trygt overlade værkstedsopgaven til vores dygtige mekanikere. Vores værksted hjælper dig hellere end gerne med at installere dine nye BMW-nyrer og sikrer, at din BMW fortsat er godt kørende.

 

Kontakt os for mere information om nyrer og andre reservedele

 

Vi er altid klar til at hjælpe dig, hvis du har spørgsmål om din BMW. Du kan altid søge råd og vejledning omkring nyrer og andre reservedele. Ring til os eller besøg din nærmeste forhandler og lad os få en snak om, hvordan vi bedst kan hjælpe dig.

Vidste du i øvrigt, at vi har prismatch på udskiftning af originale dele? Det gælder alle reparationer, hvor der er afgivet skriftligt tilbud med originale reservedele.

Vi glæder os til at hjælpe dig med din BMW!